"لم نُهجر أحد من أهالي سيناء".. السيسي يكشف تفاصيل أزمة المناطق الملاصقة للأنفاق | الصباح

"لم نُهجر أحد من أهالي سيناء".. السيسي يكشف تفاصيل أزمة المناطق الملاصقة للأنفاق

الرئيس السيسي والمشير طنطاوي

الرئيس السيسي والمشير طنطاوي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن السيطرة على شمال سيناء فى تقدم مستمر، لافتا إلى أنه أمر يتطلب الكثير من الجهد للسيطرة الكاملة.

 

وأشار الرئيس السيسي خلال كلمته بالندوة التثقيفية الـ31 للقوات المسلحة المنعقدة بمركز المنارة، إلى أن حجم السيطرة والاستقرار الأمنى بشمال سيناء فى تحسن، لكنه يحتاج إلى جهد أكبر وتعاون الأهالي فى سيناء بشكل أكبر.

 

ونفي الرئيس السيسي، ما قيل حول تهجير أهالي سيناء بالمناطق الملاصقة للأنفاق، قائلا: "احنا مهجرناش حد.. كل كملة ليها معنى واللى عملناه فى سيناء ان كان فيه بيوت ومزارع ملاصقة للأنفاق فى قطاع غزة وعشان نتخلص من الموضوع ده كان لازم نخلى كيلو كيلو بمقابل والكلام ده محصلش فى 67.. مليارات ادفعت ومهجرناش حد إدينا فلوس للناس وأزلنا المزارع والمبانى علشان مش هنسمح تكون شوكة فى ظهر 100 مليون.. مضيعناش الناس وبنبنى فى أماكن كاملة مثل رفح الجديدة.. والمجتمعات البدوية اللى قربت تخلص جاهزة، لازم الطيارة تنزل فى سيناء والعريش وبكره تشوفوا".

 

 

 

 

 

 

وأضاف الرئيس: "الموضوع بتاع سيناء يحتاج مزيد من الجهد والتعاون مع أهلنا فى سيناء والمصلحة واحدة وحجم الأنفاق فى 5 سنوات لم يحدث وبقوله مش من على أهلنا فى سيناء لإن سيناء وأهلها ليها حق وليها فى رقابتنا جميل لازم نرده كمان".


اضف تعليقك

لأعلى